En tur til USA & Canada i juni-juli 2011

Betagende natur, »Spirit Island«, Maligne Lake, Jasper, Canada, juni 2011.
Betagende natur ved »Spirit Island«, Maligne Lake, Jasper, Canada.

Del 2 - Tre uger i det nordvestlige USA og det sydvestlige Canada ...

I sommerferien juni-juli 2011 tog vi tre uger til det nordvestlige USA og det sydvestlige Canada for at se storslået natur og for at få en kæmpe oplevelse ...

Billederne, som vises her på siden, kan ses i større format og i bedre kvalitet sammen med flere andre billeder fra turen i galleriet USA-Canada 2011. [Ikke udgivet]

Scenic Cruise på Maligne Lake, Jasper, Canada.Dag 4, Rundtur i Jasper: Efter morgenmaden kørte vil til Maligne Lake, ca. en times kørsel nordøst for Jasper. Vi havde booket en sejltur, 1½ times Scenic Cruise, på Maligne Lake. Sejlturen tog os til »Spirit Island«, en lille halvø beliggende i noget natur så betagende flot, at vi næsten ikke kunne fatte det. Derfra gik turen tilbage til udgangspunktet.

Sort bjørn, Medicine Lake, Jasper, Canada.På køreturen tilbage mod Jasper stoppede vi på halvvejen ved Medicine Lake. Her så vi vores første sorte bjørn på ganske nært hold. Alt for tæt på, faktisk. Bjørnen var så optaget af at spise bær, at den ikke reagerede på os og den mange andre, som kiggede på den og tog billeder. Vi gjorde også lige holdt ved Annette Lake, en smuk lyseblå sø i nordkanten af Jasper.

Wapiti-hjort, Jasper, Canada.Næste stop var Pyramid Island i Pyramid Lake ved Pyramid Mountain. Helt 'pyramidalsk' flot. Vi så flere gange Wapiti-hjorte i vejsiden. Så til Jaspers centrum for at få noget frokost fra Robertson's Food & Deli.

På toppen af Whistlers Mountain, Jasper, Canada.Om eftermiddagen skulle vi med Sky Tram (svævebane) op på Whistlers Mountain. Fra Jasper Tramways nedre terminal i 1.300 m's højde til den øvre terminal i 2.270 m's højde er der en højdeforskel på 970 m. Turen med Sky Tram tager 7 minutter. Udsigten over bjergene, Jasper, Miette River og Athabasca River er storslået. De seje - fx os - tager også den sidste kilometer op til Whistler Mountains top i 2.470 m's højde. En kilometer med en højdeforskel på 200 m og med indlagt passage af en mindre isbræ giver en dejlig, forfriskende jernsmag i munden, når der er 10 kg kameraudstyr i rygsækken. Tak for kaffe! Med det var en helt vildt fantastisk tur op, og udsigten var intet mindre end fantastisk. Vi er klar til at gøre det igen!

Chipmunk, Whistlers Mountain, Jasper, Canada.Mens vi var på toppen - ha-ha-ha - fik vi øje på en chipmunk, som havde travlt og derfor ikke tog megen notits af os. Der dukkede der pludselig et par 15-16 årige knægte op - ud af det blå - og forsøgte at flirte med vores 15 årige datter Mia. Man kan åbenbart aldrig vide sig sikker - selv på de mest øde og ugæstfri steder ...

Athabasca Falls, Jasper, Canada.Dag 5, Jasper - Banff: Vi kørte sydøstpå ad Icefields Parkway mod Athabasca Falls. Derfra til Sunwapta Falls. Vi passerede Columbia Icefield - en gigantisk gletscher på 325 km² i de Canadiske Rocky Mountains. Lidt efter så vi en sort bjørn for anden gang.

Peyto Lake, Jasper, Canada.Vi stoppede ved Peyto Lake Lookout nær Bow Summit. Det var en smuk, meget lyseblå sø. Det regnede lidt da vi forlod bilen. På vej tilbage til bilen begyndte det at sne. Vi kom også forbi Lake Louise, et 'must-see'-sted med en meget blå sø omkranset af høje bjerge. Det blæste en del, så vi blev der ikke så længe.

Wapiti-hjort, Banff, Canada.Vi nåede frem til vores hotel i Banff tidligt på eftermiddagen. I udkanten af Banff var der bilkø på grund af en Wapiti-hjort i vejsiden. Der opstod en ophedet ordveksling mellem nogle tilskuere, som gik alt for tæt på hjorten, og en lokal kvinde, som med ægte sans for overdramatisering advarende fortalte, at hun engang havde oplevet at blive rendt over ende af en 'charging moose'. IMØ har det næppe beroet på en tilfældighed, at dyret valgte at angribe netop den vej ... ;-)

Banff Gondola, Sulphur Mountain, Banff, Canada.Dag 6, Rundtur i Banff: Det var 1. juli og dermed »Canada Day«, hvor Canadas fødselsdag den 1. juli 1867 fejres. Denne dag blev fire landets provinser samlet til en selvstyrende dominion ved navn Canada under det Britiske Imperium. Vi havde planlagt en bilfri dag, så vi tog Banff Roam Bus Route 1til Sulphur Mountain syd for Banff. En enkeltbillet koster CAD 2,- (DKK 11,-) pro snabula.

Upper Terminal, Banff Gondola, Banff, Canada.Ved Sulphur Mountain begyndte vi dagen med en svævebanetur med Banff Gondola, som på 8 minutter førte os fra nedre terminal i 1.583 m's højde de 698 m op til øvre terminal i 2.281 m højde. Derfra gik vi resten af vejen op til Sulphur Mountain Cosmic Ray Station på toppen af bjerget i 2.451 m's højde. Turen er på ca. 550 m, og højdeforskellen er 170 m. Denne gang var der heldigvis boardwalk hele vejen, så turen var ikke specielt strabadserende.

Udsigt fra Sulphur Mountain, Banff, Canada.Udsigten derimod var storslået og ubeskriveligt smuk. Man kan se hele seks omgivende bjerge, Bow River, Spray River og byen Banff. Også her så vi en af de obligatoriske chipmunks. Da vi kom ned, kiggede vi forbi Banff Upper Hot Springs (termisk bad) inden vi tog Banff Roam Bus Route 1 tilbage til Banff.

Banff Lake Cruise, Lake Minnewanka, Canada.Efter frokost blev vi samlet op af en gratis shuttlebus, som kørte os til Lake Minnewanka 10 km nørdøst for Banff. Chaufføren hed Jack, og vi var de eneste med bussen, så vi fik snakket en del med ham om området og livet i Banff. Ved Lake Minnewanka havde vi booket en times sejltur, Banff Lake Cruise, som førte os ca. 15 km ud på søen, før turen gik tilbage igen. En yngre kvindelig tourguide - med danske aner selvfølgelig - gav sejlturen et fantastisk og meget nærværende indhold med udpegning af ørnereder langs søbredden og historier om langvarige cougar-stalking-overfald på bjerggeder. Der var selvfølgelig en morsom sjæl iblandt publikum, som ikke kunne dy sig for at spørge guiden om, det var fire- eller tobenede cougars, historien gik på. Det var tilsyneladende kun spørgeren, som var i tvivl ...

Vandfald med udspring i en underjordisk kilde, Banff, Canada.Efter vi gik fra borde kørte 'vores privat-chauffør' os tilbage til Banff. Undervejs holdt vi ind til siden, så vi kunne tage billeder af et vandfald, der udsprang af en underjordisk kilde. Der blev også tid til at få en gedigen snak om trafikken i Canada vs. trafikken i Danmark - og i Frankrig, som Jack kendte. Vi var forbløffende enige i vores fordomme.

Canada Day, Banff, Canada.Da vi kom retur til Banff var kl. efterhånden blevet hen ad 1700, og det var tid til Canada Day-paraden gennem byen. Det var et farvestrålende og festligt syn med masser af udklædte, glade mennesker. Alt i alt en god dag med masser af gode oplevelser.

Hoodoos, Banff, Canada.Dag 7, Banff - Calgary: Det var køligt, da vi kørte fra Banff ved 0900-tiden. Vi stoppede i udkanten af Banff for at se 'hoodoos', bl.a. også kaldet 'jordpyramider'.

Cougar Warning, Banff, Canada.Ved P-pladsen stod et advarselsskilt om, at der var set cougars i området, og at besøgende skulle tage sig i agt. Spændende! Cougars er kendt for at stalke (forfølge) sit bytte lydløst og uset, i timevis, inden det bliver dræbt. Nå, men sådanne 'practicalities' skulle i sandelighed ikke afholde os fra at se vores udvalgte hoodoos.

Aero Space Museum, Calgary, Canada.Turen til Calgary gik nemt, og det blev varmere efterhånden, som vi nærmede os byen. Turen var ikke så lang, og vi havde besluttet os til at se Aero Space Museum, inden vi indlogerede os på vores hotel. Det viste sig, at vi ved at vise vores FDM-kort (Show Your Card) fik noget nær 50 % rabat. Museet var ikke stort, men havde som forventet en ganske interessant samling fly med fokus på canadisk luftfartshistorie.

Downtown Calgary, Canada.Så kørte vi til vores hotel i Downtown Calgary. Det var stegende hedt, da vi ankom.

Da vi havde pakket ud, og hvilet os lidt, gik vi en tur i nabolaget, dvs. i Downtown Calgry.

Vi spiste aftensmad på en kinesisk restaurant nær hotellet. Måltidet smagte fantastisk, og var tilmed billigt.