En tur til USA & Canada i juni-juli 2011

Betagende natur, »Spirit Island«, Maligne Lake, Jasper, Canada, juni 2011.
Betagende natur ved »Spirit Island«, Maligne Lake, Jasper, Canada.

Del 1 - Tre uger i det nordvestlige USA og det sydvestlige Canada ...

I sommerferien juni-juli 2011 tog vi tre uger til det nordvestlige USA og det sydvestlige Canada for at se storslået natur og for at få en kæmpe oplevelse ...

Billederne, som vises her på siden, kan ses i større format og i bedre kvalitet sammen med flere andre billeder fra turen i galleriet USA-Canada 2011. [Ikke udgivet]

Air Canada Flight AC 883 klar ved Gaten i Københavns Lufthavn Kastrup.Udrejsedag, København - Toronto - Seattle: Først fløj vi med Air Canada fra Københavns Lufthavn Kastrup til Toronto Pearson, Canada. I Toronto troede vi, at vi skulle tilbringe tre en halv afslappede timer i transit. Sådan kom det ikke til at gå. Da vi skulle tage vores indcheckede kufferter gennem tolden, inden vi fløj videre til USA, gik det op for os, at en af vores kufferter kun var checket ind til Toronto, og derfor ikke kunne afhentes i transit-bagageafhentningen - men stod i ankomsthallens bagageafhentning. Jens udfyldte toldpapirer, og gik gennem tolden til Canada, fandt kufferten og udfyldte toldpapirer for at komme tilbage til transitområdet - med indlagte tredjegradsforhør hver gang. På vej tilbage til transitområdet fandt Jens ud af, at han stod på den gale side af en glasvæg i forhold til resten af familien. Heldigvis var der en flink medarbejder fra transitområdet, som Jens havde talt med tidligere, som sagde god for at Jens kunne blive lukket ind gennem glasvæggen og blive genforenet med sin familie. Det satte os i stand til lige netop at nå vores Air Canada-fly videre til Seattle. Så i Canada kan man altså godt finde ud af at bøje reglerne. Heldigt for os.

Dollargrin!, Seattle, Washington, USA.Vel ankomne til Seattle Tacoma afhentede vi vores bagage og vores udlejningsbil. Vi fik en Mitsubishi Endeavor 4WD SUV til at transportere os rundt på turen. Ikke hvad vi havde regnet med, men en komfortabel og relativt økonomisk, driftssikker bil, viste det sig. Vi afsluttede dagen med at køre fra lufthavnen til vores hotel på Sixth Street, Downtown Seattle.

Museum of Flight ved Boeing-fabrikkerne og Boeing Field, Seattle, Washington, USA.Dag 1, Seattle - Vancouver: Først et ægte overdådigt amerikansk morgenmåltid med scrambled eggs, bacon, hashbrowns, toasted buttered bread, friskpresset juice og masser af god kaffe til. Så gik turen til Museum of Flight ved Boeing-fabrikkerne og Boeing Field i den sydlige del af Seattle. Et imponerende kæmpemuseum med en virkelig flot og interessant samling af både gamle og nye fly samt rumfartsgenstande - både inde og ude. Fra museet kan Mt. Rainier ses 90 km væk i syd-syd-østlig retning. Derfra til et nærliggende Safeway indkøbscenter for at købe vand og andre fornødenheder til køreturen nordpå ad Interstate 5 mod Vancouver. Ved byen Blaine passerede vi grænsen mellem USA og Canada uden problemer. Der var kun få biler i køen før os, og passagen tog en 5-10 minutter i alt.

Gastown Steam Clock, Vancouver, Canada.Vi blev indlogeret på vores hotel i Downtown Vancouver, og gik derefter først en tur i Gastown, hvor vi så Gastown Steam Clock - et dampdrevet ur. Der var Vancouver International Jazz Festival, så der var liv og glade dage med mange mennesker i gaderne. Vi endte i Chinatown, hvor vi spiste et fremragende, billigt aftensmåltid.

Thompson River, Kamloops, Canada.Dag 2, Vancouver – Kamloops: Også denne dag begyndte med et ægte overdådigtcanadisk morgenmåltid med scrambled eggs, maplebacon, hashbrowns, toasted buttered bread, friskpresset juice og masser af god kaffe til. Interessant og flot køretur via Fraser River til Kamloops. Spiste en OK frokost på Denny’s lige overfor hotellet. Vi bad om et par gode, kolde, canadiske øller. Det fik vi, og de smagte pragtfuldt. Til gengæld smagte vandet til maden så meget af klor, at vi lod det stå. På hotellet var der overraskende nok ingen elevator, så vi måtte på uamerikansk vis selv slæbe vores kufferter op på første sal. Pyha! Hen under aften gik vi en tur ned til floden, hvor Thompson River møder North Thompson River. Et imponerende syn.

Rick fra Kamloops Mounted Patrol, Kamloops, Canada.Her mødte vi en bereden patrulje fra Kamloops Mounted Patrol. Lederen, Rick, en tidligere skolelærer, var virkelig interessant og hyggelig at snakke med. Jens tog et foto af Tina med armen om halsen på Ricks hest, Beau. Billedet findes på Kamloops Mounted Patrols hjemmeside. Det var meget varmt, og vi endte dagen på en hyggelig kaffebar, hvor vi sad udenfor og fik en ice-coffee. Tina havde forestillet sig noget med vaniljeis - ikke stærk, sort kaffe med isterninger.

Fraser River ved Mt. Robson, Canada.Dag 3, Kamloops – Jasper: Vi standsede ved 0930-tiden ved en tankstation i Clearwater. Vi fik også lidt morgenmad hos A&W. Ikke så lækkert som hotellernes, men vi blev mætte - og prisen var meget bedre. Vi så en masse imponerende, storslået natur på vejen. Ved Mt. Robson - det nordligste punkt på vores tur - tog vi en kort afstikker væk fra Trans-Canada Highway 16, og kørte en lille km sydpå ad Hargreaves Road for at komme til en lille bro over Fraser River. Vi ankom til Jasper lidt efter kl. 1300, kørte gennem Jaspers centrum, og købte os lidt frokost bestående af lækre, friske sandwiches og varm suppe hos Robertson's Food & Deli.

Tekarra Lodge, Jasper, Canada.Så gik turen til Tekarra Lodge, hvor det viste sig at vi var blevet upgraded fra et hotelværelse til en lækker hytte. Tada! Sidst på eftermiddagen gik en tur ned til floden, Athabasca River, ca. 500 m fra vores hytte, som snor sig gennem landskabet og bjergene.