En rejse til Toscana i april 2010

Enkelhed og skønhed i Val d'Orcia, Toscana, Italien, april 2010.

Seks dage i Toscana ...

Midt i april 2010 tog vi en tur til Toscana, og nød livet dér. Vi kunne selvfølgelig ikke nå at se alt i Toscana på de seks dage, vi havde sat af til turen. Men det gjorde heller ikke så meget, for vi havde valgt et antal spændende seværdigheder ud, så det passede nogenlunde med den tid, vi havde. Det viste sig imidlertid, at vi havde været lidt for ambitiøse i forhold til, hvad man kan nå i bil i det stærkt kuperede terræn, så vi måtte vælge nogle få steder fra undervejs. Men fred og blomster!

Vores forslag til at se Toscana med udgangspunkt i Montalcino og med fokus på bl.a. Val d'Orcia, Crete Senese, San Gimignano, Civita di Bagnoregio, Montalcino, Pisa, Lucca og Firenze ses herunder.

Dag 1

Civita di Bagnoregio, april 2010Vi forstod på vejrudsigten, at de bedste chancer for godt vejr ville opstå syd for os. Så vi valgte at tage en tur til Civita di Bagnoregio med en afstikker til Bolsena ved Lago di Bolsena.

Civita di Bagnoregio er en spændende og absolut seværdig gammel by beliggende på et plateau. Byen blev faktisk grundlagt af etruskerne for mere end 2.500 år siden. Vi fandt en skøn gammel restaurant - Trattoria Antico Forno - hvor vi indtog et virkelig lækkert og bestemt ikke særlig dyrt frokostmåltid.

Se flere billeder i galleriet: Toscana - dag 1 - Civita di Bagnoregio.

Dag 2

San Gimignano, april 2010Så skulle det være en tur nordpå. Vi begav os mod San Gimignano. Første stop tog vi ved Abbazia Monte Oliveto Maggiore, et smukt kloster på Crete Senesi, ca. 10 km syd for Asciano.

Dernæst tog vi på fotosafari på den smukke og særprægede Crete Senesi, som er en del af Val d'Orcia og som strækker sig mod sydøst fra udgangspunktet ved Siena.

Endelig kom vi til San Gimignano, som i dag er omgivet af sine velbevarede bymure, og som især er kendt for sine middelaldertårne. I 1990 blev San Gimignano optaget på UNESCO's verdensarvsliste på grund af byens velbevarede og enestående middelalderarkitektur. San Gimignano er meget seværdig, og vi kunne godt have brugt meget mere tid der.

Se flere billeder i galleriet: Toscana - dag 2 - Crete Senese og San Gimignano.

Dag 3

Sant’Antimo, april 2010Denne dag bød på en lang køretur til først Monte Amiata, hvor vi gik en tur i let regnvejr, inden turen gik videre op på bjerget, hvor der lå godt med sne - også på køre-banen!

Så gik turen videre østpå igennem Val d'Orcia gennem byerne Radicofani og Sarteano til klosteret Sant’Antimo. Alt i alt en lang og meget smuk køretur med flotte landskaber og kønne gamle byer.

Se flere billeder i galleriet: Toscana - dag 3 - Monte Amiata og Val d'Orcia (syd).

Dag 4

Val d'Orcia, april 2010Først stod programmet på lidt fotosafari nær Montalcino og derpå mod øst i Val d'Orcia til bl.a. byerne San Quirico d'Orcia, Pienza og Montepulciano.

Val d'Orcia blev i 2004 optaget på UNESCO's verdensarvsliste på grund af områdets enestående eksemplificering af, hvordan man i renaissancen arrangerede landskabet i forhold til datidens idealer bl.a. for at skabe æstetiske indtryk.

Igen en utrolig flot køretur i imponerende, smukke landskaber og med kønne gamle byer.

Se flere billeder i galleriet: Toscana - dag 4 - Val d'Orcia (nord).

Dag 5

Battistero di San Giovanni, Duomo di Santa Maria Assunta, Torre Pendente på Piazza Miracoli, april 2010Så kom hjemrejsedagen, og vi havde besluttet at køre via Pisa og Lucca til Firenze, hvorfra vi skulle flyve hjem om aftenen.

I Pisa så vi bl.a. Battistero di San Giovanni (baptisteriet), Duomo di Santa Maria Assunta (domkirken) og Torre Pendente (Det skæve Tårn) på Piazza dei Miracoli (Miraklernes Plads). Så kan det heller ikke blive større. En kæmpe oplevelse, der var hele køreturen værd.

I Lucca gik vi en tur i byen, og så bl.a. Piazza dell'Anfiteatro og Torre e Palazzo Guinigi (et tårn med træer på toppen!). Smuk og rolig by, hvor vi godt kunne finde på at tage hen en anden gang.

I Firenze kørte vi gennem den frådende trafik - en absolut en ikke-anbefalelsesværdig oplevelse - til Piazzale Michelangelo med flot udsigt over byen. Derfra til lufthavnen, hvor vi erfarede et de Islandske Vulkanguder havde besluttet, at flyving på store dele af den nordlige halvkugle skulle aflyses på grund af at Eyjafjallajökull havde udspyet store mængder aske i luftrummet. I stedet for hjemrejse blev vi indkvarteret på et hotel i nærheden. Surt show, da vi dagen efter skulle modtage vores datter, som kom hjem med bus fra Holland!

Se flere billeder i galleriet: Toscana - dag 5 - Pisa, Lucca og Firenze.

Dag 6

Ponte Vecchio, april 2010Nå, men intet er ondt uden samtidig at være godt for noget andet, og denne dag fik vi så foræret (hrrmmmpf!), og brugte den til et besøg i Firenze - til fods! (bilen var heldigvis afleveret). God plan.

Vi nåede bl.a. at se Santa Maria del Fiore (domkirken) med Giottos berømte klokketårn og Ponte Vecchio, den gamle bro over Arno med butikker. Spændende by, som selvfølgelig ikke kan ses på en dag. Men vi gjorde da et forsøg.

Se flere billeder i galleriet: Toscana - dag 6 - Firenze.

Dag 7

Udsigt fra Piazzale Michelangelo, Firenze, april 2010Resten af vores ophold i Firenze druknede i bureaukrati, hvor vi dårligt kunne forlade hotellet, fordi vi skulle være standby til informa-tion, som ikke kom vedr. et luft-rum som blev mere og mere lukket.

Som de entreprenante mennesker vi er, besluttede vi derfor selv at overtage rollen som rejsebureau og klarede hjemturen i en lejet minibus sammen med et andet strandet, dansk par. Det var skønt at komme hjem igen og blive genforenet med vores datter og »vores« kat.

I dag - længe efter turen - ved vi, at vi var blevet hængende en uge inden flyselskabet kunne have transporteret os hjem med fly ...