En rejse til Baltikum i maj 1998

Kort Kort
Klik på billederne for at se større udgave.

Vilnius, Litauen

Efter en god times flyvning stik øst fra Kastrup Lufthavn kommer man til Vilnius i Litauen – naturligvis under forudsætning af at man er fløjet i den rigtige retning!

Domkirken i VilniusVilnius byder på mange flotte bygningsværker. Her er det fx Domkirken i Vilnius – grundlagt af Mindaugas, der var konge i Litauen i midten af det 13. århundrede.

Efter Litauens omvendelse til kristendommen i 1387, har domkirken løbende skiftet arkitektonisk udseende til gotisk, renæssance og barok. Dens nuværende klassicistiske basilika-udseende fik den i slutningen af det 18. århundrede. Facaden er udsmykket med søjler og et relief med »Den ofrende Noah«. Domkirkens indre er gotisk inspireret – og har form som et tredelt rum med sidekapeller.

Universitet i VilniusIkke mindst Universitetet med sine små intime gårdmiljøer er værd at besøge en lun forårsaften i maj.

Universitet i Vilnius – et velrenommeret universitet der blev grundlagt i 1579, og er dermed en af de ældste højere læreanstalter i Øst- og Centraleuropa.

Universitetet udsprang oprindelig fra et jesuitterkollegium. Den første bog på litauisk blev udgivet af universitetet, og i 1753 blev et astronomisk observatorium føjet til.

Efter Tsar-ruslands anneksion af Litauen blev universitetet omdøbt til Vilnius Hovedskole. I 1803 fik universitetet nye vedtægter og titel af Kejserligt Universitet. I 1939 kom universitetet igen under litauisk styre, men allerede i 1940 efter Sovjetunionens okkupation blev det reorganiseret efter sovjetisk mønster. I 1943 blev universitetet lukket af nazisterne, men kunne genoptage sine aktiviteter i efteråret 1944.

Universitetet i Vilnius begyndte at frigøre sig fra den herskende sovjetideologi i 1988 – altså et par år før Litauen atter opnåede sin selvstændighed i 1990. Universitetet fik herefter mulighed for selvstyre og antog sine egne vedtægter.

Riga, Letland

Frihedsmonumentet – »Milda«Frihedsmonumentet – »Milda« – som hun kærligt kaldes i folkemunde, blev afsløret i 1935, og har på mirakuløs vis overlevet mere end 5 årtier med sovjetstyre. Monumentet må siges at være en slags national helligdom for letterne. Motiverne ved skulpturens fod forestiller letter som synger, arbejder og slås for deres frihed, mens de tre stjerner i Mildas hænder repræsenterer landets tre historiske regioner: Kurzeme, Vidzeme og Latgale.

Lokalbefolkningen lægger blomster ved foden af monumentet året rundt – noget man under sovjetregimet kunne blive deporteret for. Således opstod dengang i det lokale folkevid en teori om, at monumentet i virkeligheden var et rejsebureau, idet man ved at lægge blomster ved det, kunne sikre sig en enkeltbillet til Sibirien.

Baron von MünchhausenMinsandten om ikke den største af alle visionære – selveste baron von Münchhausen – boede i Riga og gjorde tjeneste i den russiske tsars hær fra 1739 - 1750.

I 1744 havde Münchhausen den udsøgte fornøjelse at eskortere prinsesse Sophie Frederiecke Auguste von Anhalt-Zerbst – som senere blev ruslands kejserinde Catharine (II) den Store – gennem Riga.

Hyggelige steder i RigaHvis man er opsat på at hygge sig og nyde folkelivet en stund, er der masser af gode, hyggelige steder i Rigas centrum.

Man skal faktisk være noget af en fuldblods-tørvetriller eller i hvert fald mere end almindelig standhaftig for at spadsere blot en mindre tur uden at ryge ind mindst eet snedigt sted.

Skøn lille restaurantInde bag denne ydmygt udseende facade, fandt vi en rigtig god, og meget lille restaurant med plads til anslået 30 spisende gæster – 10 inde og 20 udenfor i den lille terrasseopdelte gårdhave. For en absolut overkommelig pris kunne vi smæske os i en lækker ikke-russisk-kartoffel-køkken-inspireret ret mad. Dertil nød vi en herlig flaske Côte-du-Rhône – fra Frankrig!!!

Det er selvfølgelig ganske overflødigt at nævne, at vinen, der var importeret fra Frankrig, kostede ca. 2/3 af det samlede regningsbeløb. Men ... voila!

Karakteristisk bygning fra Stalintiden Sovjettidens indflydelse fornægter sig sandelig ikke.

Også Riga – der findes en del bygninger mage til i mange østeuropæiske byer – har fået en af disse karakteristiske bygninger i gave af Stalin i sin tid. Et tilbud som man af forskellige grunde ikke ønskede at takke »njet« til!

Rigas CentralmarkedRigas ka-rakteristis-ke Centralmarked, der efter sigende er nordeuropas største marked. I billedets baggrund ses »Oktober-broen« over floden Daugava og Lettisk Radio og TVs sendemast ved Zakusala.

I fem gigantiske haller sælges friske økologiske produkter sælges direkte af producenterne, kød, fisk, kolonialvarer og diverse andre uundværligheder. Hallerne blev opført i perioden 1924-1930. Efter Første Verdenskrig anskaffede bystyret i Riga et antal metal-konstruktioner beregnet til opførelse af zeppeliner-hangarer og anvendte dem i stedet til opførelse af fem markedshaller på i alt 16.000 m2 – på den tid en af Europas største og mest moderne konstruktioner. Arkitektonisk ses indflydelse af 1920'ernes Art Nouveau, Neoklassicisme og Art Deco, som understreger konstruk-tionernes funktionalisme.

Opført som zeppeliner-hangarerPå området udenfor de store han-garer findes et utal af boder med alt fra tøj og bijouteri til cigaretter og spiritus af uvis herkomst. De mange mennesker i »kødranden« i billedets forgrund sælger på indivi-duel basis fx én brugt kilerem til en Skoda model 1967, ét brugt nodehæfte med Beethovens Für Elise eller to assorterede, brugte plasticbæreposer.

På mindre end et nanosekund kan hele folkemængden være pssst-væk. Kort tid efter ses en sort Mercedes i millionklassen med næsten sorttonede ruder trille langsomt forbi. Det er så op til den enkelte at gøre sig sine egne forestillinger om, hvem man mon tror det var, der kørte forbi dér: Igor Yaskagidayskaya? ... kan være et sandsynligt bud!

Avro RJ-70 fra Air Baltic Alle gode rejser har en ende. Det gjaldt desværre også for denne.

Heldigvis var vi ikke så mange, der skulle flyve med på turen fra Riga til Kastrup, så i stedet for SAS ordinære MD-80-type-fly blev vi »beordret« op i en Avro RJ-70 fra Air Baltic, et lettisk flyselskab, der har indgået samarbejdsaftale med Scandinavian Airlines (SAS) og tak for det: Den der lille lækre Avro RJ-70, den er bare herlig at flyve i!

Men lige et godt råd på falderebet: Undgå at tage et sæde lige bag en amerikansk, kvindelig, bestemt ikke appelsinfri og i særdeleshed meget talende sælger af badeværelsesarmaturer – eller var det toiletsæder en detail?! Dét kan godt gå i indgreb med og virke for-dærvende på ens totale nydelse af flyveturen hjem.

Opdateret: 7. november 2010